Ustavni sud Federacije Bosne i Hercegovine, odlučujući o zahtjevu za zaštitu prava na lokalnu samoupravu načelnika Općine Centar Sarajevo, u vezi sa primjenom Zakona o načelima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine, na temelju člana IV.C.10 (3) Ustava Federacije Bosne i Hercegovine, a u vezi sa Amandmanom XCVI na Ustav Federacije Bosne i Hercegovine, nakon provedene javne rasprave, na sjednici održanoj dana 12. oktobra 2010. godine, donio je 


PRESUDU

 
Utvrđuje se da je Kanton Sarajevo povrijedio pravo na lokalnu samoupravu Općine Centar Sarajevo, jer nije postupio prema odredbama člana 58., 59. i 60. Zakona o načelima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 49/06). 

Presudu objaviti u "Službenim novinama Federacije BiH" i "Službenim novinama Kantona Sarajevo". 


Obrazloženje 


Ustavnom sudu Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Ustavni sud Federacije), zahtjevom za zaštitu prava na lokalnu samoupravu obratio se načelnik Općine Centar Sarajevo (u daljnjem tekstu: podnosilac zahtjeva), smatrajući da je Kanton Sarajevo povrijedio pravo na lokalnu samoupravu Općine Centar Sarajevo, jer nije postupio u skladu sa odredbama čl. 58., 59. i 60. Zakona o načelima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine ( u daljnjem tekstu: Zakon). 

U dopuni zahtjeva, koju je od podnosioca zahtjeva zatražio Ustavni sud Federacije, navedeno je da Kanton Sarajevo nije usaglasio svoje zakone i provedbene propise u utvrđenim rokovima i nije na jedinice lokalne samouprave, u skladu sa članom 8. stav 3. Zakona, prenio nadležnosti koje pripadaju lokalnoj samoupravi u određenim oblastima. Kad su u pitanju zakoni, podnosilac kao primjer navodi: Zakon o pripadnosti javnih prihoda u Federaciji Bosne i Hercegovine, Zakon o privremenom korištenju javnih površina Kantona Sarajevo, Zakon o prostornom uređenju, Zakon o komunalnim djelatnostima, Zakon o administrativnim taksama, Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju Kantona Sarajevo, Zakon o osnovnom odgoju i obrazovanju, Zakon o ustanovama koji je donijela Skupština Republike Bosne i Hercegovine 1992. godine, Zakon o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti obitelji s djecom, Zakon o organizaciji i djelokrugu organa uprave i upravnih organizacija Kantona Sarajevo. Od provedbenih propisa navodi Odluku o utvrđivanju lokalnih cesta na području Kantona Sarajevo i Odluku o utvrđivanju lokalnih cesta od interesa za općine na području Kantona Sarajevo. Pored toga, ističe da Kanton Sarajevo nije uredio ni pitanje nadležnosti i teritorijalne organizacije Grada Sarajeva, općina u sastavu Grada Sarajeva, njihove međusobne odnose i način finansiranja. 

Zbog svega navedenog zahtjev smatra opravdanim, jer se na području Kantona Sarajevo ne primjenjuje Zakon o načelima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine, čime se direktno narušavaju prava jedinica lokalne samouprave zaštićena Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi, koja čini sastavni dio zakonodavstva Federacije Bosne i Hercegovine. 


Predložio je da Ustavni sud Federacije donese presudu kojom će se obavezati Kanton Sarajevo da izvrši svoje zakonom propisane obaveze. 


U odgovoru na zahtjev Skupština Kantona Sarajevo je navela da je zahtjev podnosioca neutemeljen, kako iz formalnih, tako i suštinskih razloga, jer ne sadrži konkretne materijalne činjenice koje ukazuju na povredu prava iz pojedinih oblasti. Suštinski razlog, kako se navodi u odgovoru, sadržan je u činjenici da je Skupština Kantona Sarajevo uputila u proceduru Nacrt Zakona o lokalnoj samoupravi Kantona Sarajevo, koji će u suštini riješiti sve probleme razgraničenja nadležnosti, jer se isključivo ovim zakonom mogu prenositi nadležnosti iz pojednih oblasti na lokalnu samoupravu. 

U ovom predmetu Ustavni sud Federacije održao je javnu raspravu 28. 9. 2010. godine. 

Raspravi su prisustvovali punomoćnici podnosioca zahtjeva i Kantona Sarajevo. 

Punomoćnik podnosioca zahtjeva istakao je da u cijelosti ostaje kod postavljenog zahtjeva i dopune iz zahtjeva. Naglasio je da Kanton Sarajevo do dana održavanja javne rasprave nije ispunio obavezu iz Zakona. Kanton Sarajevo je pripremio Nacrt Zakona o lokalnoj samoupravi Kantona Sarajevo, koji još uvijek nije usvojen, a na koji se pozvalo Općinsko vijeće Centar Sarajevo, iznoseći svoje mišljenje i zaključak da pomenuti nacrt ne odražava duh federalnog zakona. 

Punomoćnici Kantona Sarajevo istakli su da ostaju kod datog odgovora na zahtjev, ističući problem provodivosti člana 58., 59. i 60. Zakona, s obzirom na odredbe Ustava Federacije Bosne i Hercegovine i Ustava Kantona Sarajevo kojim su propisane nadležnosti kantona. Smatraju da prethodno Ustavom Federacije Bosne i Hecegovine trebaju biti utvrđeni ustavni principi o lokalnoj samoupravi, koji se trebaju implementirati u kantonalne ustave, federalne i kantonalne zakone o lokalnoj samoupravi. Zbog nedostatka takve regulative smatraju da implementacija Zakona nije moguća. 

Ustavni sud Federacije, razmatrajući podneseni zahtjev, odgovor na zahtjev i navode stranaka sa javne rasprave, donio je odluku kao u izreci iz sljedećih razloga: 

Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine, članom VI.2.(1), propisano je da se u općinama ostvaruje lokalna samouprava, a članom VII.3. da međunarodni ugovori i drugi sporazumi koji su na snazi u Bosni i Hercegovini, kao i opća pravila međunarodnog prava, čine dio zakonodavstva Federacije Bosne i Hercegovine. Evropska povelja o lokalnoj samoupravi, kao akt međunarodnog prava, ratificirana je 1994. godine, kada je i stupila na snagu i od tada su njezine odredbe postale sastavni dio zakonodavstva Federacije Bosne i Hercegovine. Parlament Federacije Bosne i Hercegovine donio je Zakon, koji je stupio na snagu 7. 9. 2006. godine. 

Članom 58. stav 2. Zakona propisano je da će: "Federacija i kantoni usaglasiti svoje zakone s ovim zakonom, te izvršiti prijenos poslova i nadležnosti, kao i odgovornosti dodijeljenih jedinicama lokalne samouprave u roku od 6 mjeseci od dana njegovog stupanja na snagu", a stavom 4." da stupanjem na snagu ovoga zakona, prestaju važiti odredbe kantonalnih zakona o lokalnoj samoupravi i odredbe statuta jedinica lokalne samouprave koje su u suprotnosti s odredbama ovoga zakona". 

Članom 59. pomenutog zakona regulisano je da: "Prijenos poslova i nadležnosti dodijeljenih ovim zakonom, kao i odgovornosti jedinica lokalne samouprave za njihovo vršenje, počet će istodobno s prijenosom sredstava potrebnih za njihovo obavljanje", a članom 60. stav 2. da će se u Kantonu Sarajevo, Ustavom, zakonom i statutom, urediti pitanja iz nadležnosti i teritorijalne organizacije Grada Sarajeva, općina u sastavu Grada Sarajeva, kao i općina koje nisu u sastavu Grada Sarajeva, njihovi međusobni odnosi i način finansiranja, s obzirom na specifičnosti organizacije Sarajeva, u roku od 12. mjeseci od dana donošenja ovog zakona. 

Prilikom odlučivanja u ovom predmetu Ustavni sud Federacije se nije upuštao u analizu kantonalnih zakona i provedbenih propisa koje je, kao primjere povrede prava na lokalnu samoupravu, naveo podnosilac zahtjeva.Ustavni sud Federacije je, u skladu sa zahtjevom podnosioca, cijenio isključivo obaveze koje proizilaze za kantone u skladu sa čl. 58., 59. i 60. Zakona. Te obaveze podrazumijevaju da su kantoni dužni usaglasiti svoje zakone u propisanim rokovima, izvršiti prijenos poslova i nadležnosti na jedinice lokalne samouprave, izvršiti prijenos financijskih sredstava za njihovo obavljanje, a kad je u pitanju Kanton Sarajevo urediti i pitanja nadležnosti i teritorijalne organizacije Grada Sarajeva, općina u sastavu Grada Sarajeva, kao i općina koje nisu u sastavu Grada Sarajeva, njihove međusobne odnose i način finansiranja, a pri tome vodeći računa o relevantnim odredbama Ustava Federacije Bosne i Hercegovine. 

Kako Kanton Sarajevo u zakonskom roku nije postupio po navedenim odredbama Zakona, to je Ustavni sud Federacije utvrdio da je svojim nečinjenjem, odnosno neizvršavanjem zakonom utvrđenih mjera povrijedio pravo na lokalnu samoupravu Općine Centar Sarajevo. 

S obzirom na navedeno odlučeno je kao u izreci ove presude. 

Ovu presudu Ustavni sud Federacije donio je jednoglasno u sastavu: mr. Kata Senjak, predsjednica Suda, Sead Bahtijarević, mr. Ranka Cvijić, Domin Malbašić, Aleksandra Martinović i mr. Faris Vehabović, sudije Suda. 

 

 

 

Broj: U-14/09
12. oktobra 2010. godine
S a r a j e v o

Predsjednica
Ustavnog suda Federacije
Bosne i Hercegovine
mr. Kata Senjak, s.r.

 

 

 

Ustavni sud Federacije Bosne i Hercegovine u predmetu utvrđivanja izvršenja odluka Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine, na temelju članka 5. stavak 2. Zakona o postupku pred Ustavnim sudom Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 6/95 i 37/03) i članka 61. stavak 7. Poslovnika Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 40/10), na sjednici održanoj 24. svibnja 2011. godine, donio je

 

RJEŠENJE

 

Utvrđuje se da Presuda Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine broj U-14/09 od 12.10.2010. godine, koja se odnosi na zaštitu prava na lokalnu samoupravu Općine Centar Sarajevo u svezi primjene odredaba Zakona o načelima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine, a koja je objavljena u "Službenim novinama Federacije BiH", broj 77/10 i "Službenim novinama Kantona Sarajevo", broj 30/10, nije izvršena.

 

Rješenje objaviti u "Službenim novinama Federacije BiH" i "Službenim novinama Kantona Sarajevo".

 

Obrazloženje

 

Ustavni sud Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Ustavni sud Federacije) je nakon provedene javne rasprave na sjednici održanoj 12.10.2010. godine, odlučujući o zahtjevu načelnika Općine Centar Sarajevo za zaštitu prava na lokalnu samoupravu u odnosu na Zakon o načelima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine, donio presudu kojom se utvrđuje da je Kanton Sarajevo povrijedio pravo na lokalnu samoupravu Općine Centar Sarajevo, jer nije postupio prema odredbama čl. 58., 59. i 60. Zakona o načelima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 49/06).

 

Ustavni sud Federacije je aktom broj S-13/11 od 14.03.2011. godine zatražio od premijera Federacije Bosne i Hercegovine obavijest o izvršenju presuda Ustavnog suda Federacije. Zahtjevi su se odnosili na izvršenje pet presuda Suda donesenih u 2010. godini, gdje se između ostalih nalazi i Presuda ovog suda broj U-14/09 od 12.10.2010. godine.

 

Premijer Federacije Bosne i Hercegovine je aktom broj 01-11-177/11 od 24.03.2011. godine dostavio Ustavnom sudu Federacije Informaciju o izvršenju pet presuda Ustavnog suda Federacije koje su donesene u tijeku 2010. godine. U Informaciji je, između ostalog, navedeno da Presuda ovog suda broj U-14/09 od 12.10.2010. godine nije implementirana, da je prema informacijama premijera Kantona Sarajevo od 16.03.2011. godine Skupština Kantona Sarajevo utvrdila Nacrt zakona o lokalnoj samoupravi 04.05.2010. godine i uputila ga na javnu raspravu. U periodu konstituiranja nove vlasti u Kantonu Sarajevo opredjeljenje je bilo da se prije utvrđivanja konačnog teksta zakona ponovno obave radni i konzultativni sastanci sa predstavnicima lokalne samouprave i predstavnicima Saveza općina i gradova Federacije Bosne i Hercegovine. Nakon dogovora, Vlada Kantona će utvrditi Prijedlog zakona o lokalnoj samoupravi, sa precizno utvrđenim rokom za usklađivanje ostalih kantonalnih propisa koji se mogu donijeti prije donošenjaZakona o načelima lokalne samouprave.

 

Ustavni sud Federacije, u funkciji zaštite principa ustavnosti kao temelja demokracije i vladavine prava, odlučio je kao u izreci rješenja iz sljedećih razloga:

 

Člankom IV.B.3.7.c)Ustava Federacije Bosne i Hercegovine propisana je nadležnost premijera Federacije Bosne i Hercegovine, gdje je pored ostalog utvrđeno da je premijer nadležan za "provođenje politike i izvršavanje zakona federalne vlasti, uključujući osiguranje izvršenja odluka sudova Federacije."

 

Člankom IV.C.12. Ustava Federacije Bosne i Hercegovine propisano je da su odluke Ustavnog suda Federacije konačne i obvezujuće, a čl. 40. i 41. Zakona o postupku pred Ustavnim sudom Federacije Bosne i Hercegovine regulirane su pravne posljedice donesenih odluka.

 

Člankom 61. Poslovnika Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine također je propisano da su odluke Ustavnog suda Federacije konačne i obvezujuće i da su tijela vlasti u Federaciji Bosne i Hercegovine u okviru svojih nadležnosti utvrđenih Ustavom i zakonom dužni provoditi odluke suda. Pored toga, navedenim člankom Poslovnika Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine propisano je da Ustavni sud Federacije u slučaju nepostupanja, odnosno kašnjenja u izvršavanju ili obavještavanju Suda o poduzetim mjerama, donosi rješenje kojim se utvrđuje da odluka Suda nije izvršena i dostavlja ga nadležnom tužiteljstvu, odnosno drugom organu nadležnom za izvršenje kojeg odredi Sud. Polazeći od ustavnih i zakonskih odredbi, a nakon uvida u podatke koje je dostavio premijer Federacije Bosne i Hercegovine, Ustavni sud Federacije je utvrdio da Presuda ovog suda broj U-14/09 od 12.10.2010. godine nije izvršena.

 

Stoga je Ustavni sud Federacije, sukladno pomenutim odredbama, odlučio kao u izreci ovog rješenja.

 

Ovo rješenje Ustavni sud Federacije je donio jednoglasno u sastavu: mr. Kata Senjak, predsjednica Suda, Sead Bahtijarević, mr. Ranka Cvijić, Aleksandra Martinović, Domin Malbašić i mr. Faris Vehabović, suci Suda.

 

 

Broj U-14/09

24. svibnja/maja 2011. godine

Sarajevo

 

Predsjednica

Ustavnog suda

Federacije Bosne i Hercegovine

Mr. Kata Senjak, v. r.