Bosna i Hercegovina

FEDERACIJA BOSNE I HERCEGOVINE  

                     USTAVNI SUD

FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE 

VIJEĆE ZA ZAŠTITU VITALNIH INTERESA         

 

Broj: U-30/16

Sarajevo, 03.02.2017. godine                                                                                

 

 

            Vijeće za zaštitu vitalnih interesa Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine odlučujući o zahtjevu Kluba bošnjačkih zastupnika i Kluba srpskih zastupnika u Skupštini Kantona 10 za utvrđivanje povrede vitalnog nacionalnog interesa u svezi s Prijedlogom Odluke o imenovanju Tajnika Skupštine Kantona 10, na temelju Amandmana XXXVII, XXXVIII i LXXX na Ustav Federacije Bosne i Hercegovine, nakon javne rasprave, na sjednici održanoj  dana 03.02.2017. godine, donijelo je

 

P R E S U D U

 

Prijedlogom Odluke o imenovanju Tajnika Skupštine Kantona 10 povrjeđuje se vitalni nacionalni interes srpskog i bošnjačkog naroda.

 

Presudu objaviti u „Službenim novinama Federacije BiH“ i „Narodnim novinama Kantona 10“.

 

O b r a z l o ž e nj e

 

1.  Podnositelj i predmet  zahtjeva

 

         Predsjedatelj Skupštine Kantona 10 aktom broj: 01-01/1-49-100/16 od 05.12.2016. godine, koji je zaprimljen u Ustavnom sudu Federacije Bosne i Hercegovine dana 08.12.2016. godine, dostavio je Vijeću za zaštitu vitalnih interesa Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vijeće) obavijest o pokretanju postupka utvrđivanja vitalnog nacionalnog interesa Kluba bošnjačkih i Kluba srpskih zastupnika u Skupštini Kantona 10 ističući da su navedeni klubovi naroda na sjednici Skupštine održanoj dana 01.12.2016. godine pokrenuli pitanje vitalnog nacionalnog interesa u odnosu na Prijedlog Odluke o imenovanju Tajnika Skupštine Kantona 10 koji je razmatran pod točkom 2. dnevnog reda (u daljnjem tekstu: Prijedlog Odluke).

 

2. Stranke u postupku

 

Stranke u postupku u ovom predmetu, sukladno članku 9. Zakona o postupku pred Ustavnim sudom Federacije Bosne i Hercegovine („Službene novine Federacije BiH“, broj: 6/95 i 37/03) su: Klub hrvatskih zastupnika, Klub bošnjačkih zastupnika i Klub srpskih zastupnika.

 

3.  Bitni navodi zahtjeva

 

Uz obavijest Predsjedatelja Skupštine Kantona 10 sukladno članku 43. Zakona o postupku pred Ustavnim sudom Federacije Bosne i Hercegovine, nisu navedene činjenice na kojima se zasniva zahtjev za utvrđivanje povrede vitalnog nacionalnog interesa. Međutim, uz obavijest je pored kompletne dokumentacije koja se odnosi na provođenje procedure za izbor tajnika Skupštine Kantona 10 dostavljen i Zapisnik sa 17. sjednice Skupštine Kantona 10 održane 01.12.2016. godine, te Izvod iz zapisnika sa navedene sjednice Skupštine koji se odnosi na drugu točku dnevnog reda i to Prijedlog Odluke o imenovanju Tajnika Skupštine Kantona 10. Iz navedenih zapisnika je vidljivo da je nakon rasprave o navedenoj točki dnevnog reda, Prijedlog Odluke stavljen na glasovanje u cjelini i da je za prijedlog Odluke glasovalo 13 zastupnika, četiri su bila suzdržana, a pet je bilo protiv. Nakon izražene sumnje jednog zastupnika u rezultate glasovanja, glasovanje je obavljeno pojedinačno, nakon čega je konstatirano da je Prijedlog Odluke donesen sa 13 glasova „za“.

 

        Nakon glasovanja zastupnika u cjelini za spomenutu odluku, prešlo se na glasovanje po klubovima. Iz zapisnika je vidljivo, da predmetna odluka u sva tri kluba konstitutivnih naroda nije dobila potrebnu većinu, te je iz tih razloga upućena Vijeću  sa zahtjevom da Vijeće donese konačnu odluku o tome, da li Prijedlog Odluke spada u listu vitalnih nacionalnih interesa i da li povrjeđuje vitalni nacionalni interes srpskog i bošnjačkog naroda.

 

 Vijeću je aktom broj: 01-01-49-100-3/16 od 28.12.2016. godine dostavljeno Izjašnjenje Predsjedatelja Skupštine Kantona 10 i Mišljenje Povjerenstva za Ustav i Poslovnik Skupštine, broj: 01-03/1-49-9-3/16 od 21.12.2016. godine, koji je u Vijeće zaprimljen 29.12.2016. godine. U Izjašnjenju je navedeno da je provedena zakonita procedura oko popune upražnjenog radnog mjesta Tajnika Skupštine od strane Agencije za državnu službu, a Odbor državne službe za žalbe Federacije Bosne i Hercegovine rješavao je po prigovoru,  pa iz tih razloga smatra da donošenje Odluke o izboru Tajnika Skupštine ne može biti pitanje vitalnog nacionalnog interesa.

 

            Kad je u pitanju Mišljenje dostavljeno od strane Povjerenstva za Ustav i Poslovnik u istom je navedeno da postupak  za utvrđivanje vitalnog nacionalnog interesa nije pokrenut na način kako je to propisano Poslovnikom o radu Skupštine Kantona 10 („Narodne novine Kantona 10“, br.: 8/03, 14/03, 1/04, 6/05, 11/06 i 5/08). Prema istom mišljenju, odredbom članka 62. Poslovnika propisano je da, ako samo predsjedatelj ili jedan od njegovih zamjenika tvrdi da neki zakon, propisi ili drug akt spada u listu vitalnih nacionalnih interesa, dvotrećinska većina odgovarajućeg kluba može proglasiti da je riječ o pitanju s liste vitalnih nacionalnih interesa. Iz navedene odredbe prema Mišljenju Povjerenstava proizilazi, da je uvjet za glasovanje u klubu potrebna podrška od strane zamjenika iz reda kluba naroda u kojem se glasa. U konkretnom slučaju zamjenik predsjedatelja Skupštine iz reda srpskog naroda smatra da Odluka o imenovanju Tajnika Skupštine ne predstavlja pitanje vitalnog nacionalnog interesa za srpski narod.

 

           U dopuni obavijesti za pokretanje postupka zaštite vitalnog nacionalnog interesa od 03.01.2017. godine koji je dostavljen od strane Kluba bošnjačkih zastupnika i Kluba srpskih zastupnika koji su istovjetnog sadržaja, navodi se da se Prijedlog Odluke našao na dnevnom redu Skupštine Kantona 10 održane dana 01.12.2016.godine, a da prethodno nije prošao proceduru koja je propisana Poslovnikom Skupštine odnosno radnih tijela čiji sastav oslikava nacionalnu strukturu kantona, tako da članovi Povjerenstva za izbor i imenovanja iz reda bošnjačkog naroda i reda srpskog naroda nisu bili u mogućnosti da učestvuju u Odluci kojom se od Agencije za državnu službu Federacije Bosne i Hercegovine traži raspisivanje natječaja za izbor Tajnika Skupštine. Također ističu da nisu učestvovali u predlaganju sporne odluke kroz Povjerenstvo za izbor i imenovanje, i da im je to bilo onemogućeno samovoljom pojedinaca. Iz navedenih razloga smatraju da su kao Bošnjaci i Srbi bili isključeni iz izbora Tajnika Skupštine Kantona 10, što opravdava njihove sumnje da izbor tajnika može biti štetan po interese bošnjačkog i srpskog naroda, iz razloga što bi izbor i procedura izbora tajnika morala oslikavati ravnopravnost svih naroda u ovom kantonu. Naglašavaju da u postupku donošenja Prijedloga Odluke nisu učestvovala nadležna radna tijela, što se može vidjeti iz dokumentacije koja je dostavljena uz obavijest Predsjedatelja Skupštine Kantona 10,  pa iz tih razloga predlažu da Vijeće uzme u razmatranje njihov zahtjev i Prijedlog Odluke proglasi štetnim po vitalni nacionalni interes Bošnjaka i Srba.

 

4. Postupak odlučivanja o prihvatljivosti zahtjeva

 

            Na sjednici Vijeća održanoj dana 11.01.2017. godine Vijeće je donijelo Rješenje broj: U-30/16 kojim je konstatirano, da su zahtjevi Kluba bošnjačkih i Kluba srpskih zastupnika u Skupštini Kantona 10 za utvrđivanje povrede vitalnog nacionalnog interesa konstitutivnog bošnjačkog i srpskog naroda u postupku usvajanja Prijedloga Odluke, prihvatljivi za odlučivanje.

 

5.  Bitni navodi odgovora na zahtjev

 

            Vijeće je sukladno članku 16. Zakona o postupku pred Ustavnim sudom Federacije Bosne i Hercegovine aktom broj: U-30/16 od 11.01.2017. godine zatražilo od Kluba hrvatskih zastupnika da dostavi odgovor na navode iz zahtjeva.

 

           U Odgovoru na zahtjev koji je Vijeću dostavio Klub hrvatskih zastupnika podneskom broj: 01-03-H-49-75.16/16  od 19.01.2017. godine se  navodi da Klub hrvatskih zastupnika u Skupštini Kantona 10 smatra da zahtjev za zaštitu vitalnih nacionalnih interesa srpskog i bošnjačkog naroda u postupku usvajanja Prijedloga Odluke nije utemeljen. Ističu da u zahtjevu nisu navedeni činjenični i pravni razlozi za pokretanje vitalnog nacionalnog interesa klubova srpskih i bošnjačkih zastupnika, niti su ti navodi potkrijepljeni zakonskim odredbama. U konkretnom slučaju,  procedura javnog natječaja provedena je sukladno odredbama Zakona o državnim službenicima i namještenicima u tijelima državne službe u Kantonu 10, i da Prijedlog Odluke ne može biti pitanje vitalnog nacionalnog interesa niti jednog konstitutivnog naroda ni građana ovog kantona. Isto tako  je navedeno, da je data mogućnost da se na javni natječaj prijave svi koji ispunjavaju zakonom propisane uvjete, a predlaganje natječaja nije doneseno ishitreno, budući da su građani ovog kantona i svi zastupnici bili upoznati s činjenicom da Skupština kantona nema tajnika. Prema navodima iz odgovora na zahtjev, nisu točne tvrdnje iz zahtjeva da su Bošnjaci i Srbi bili isključeni iz procedure imenovanja tajnika, jer su isti zastupljeni u Agenciji za državnu službu ovog kantona i Federacije Bosne i Hercegovine. Naglašavaju, da su upravo Bošnjaci potpisali Mišljenje Agencije da su ispunjeni uvjeti za postavljanje prvorangiranog kandidata. Također se u odgovoru navodi, da su tri ombudsmana Bosne i Hercegovine, kao predstavnici konstitutivnih naroda potpisali obavijest da je došlo do kršenja ljudskih prava kandidata i  dali preporuku da se procedura imenovanja Tajnika Skupštine Kantona 10 nastavi. Iz navedenih razloga Klub hrvatskih zastupnika smatra da Prijedlogom Odluke nisu povrijeđene odredbe Ustava Federacije Bosne i Hercegovine.

 

6.  Sjednica Vijeća s javnom raspravom

 

Vijeće je odlučilo da se sjednica Vijeća s javnom raspravom održi dana 01.02.2017. godine.

 

Na javnoj raspravi opunomoćenici Kluba bošnjačkih i Kluba srpskih zastupnika su u cijelosti ostali kod navoda iz zahtjeva i naglasili da je vitalni nacionalni interes bošnjačkog i srpskog naroda povrijeđen iz razloga što su u postupku imenovanja Tajnika Skupštine prekršene poslovničke procedure koje se odnose na izbor i  imenovanje, i to  na način da im nije bilo omogućeno da na jednakopravan način odlučuju sa hrvatskim narodom. Također su naglasili da im nije bitno koje je nacionalnosti kandidat za tajnika, već činjenica da jednakopravno odlučuju bez obzira na ishod glasovanja.

 

Opunomoćenici Kluba hrvatskih zastupnika su na javnoj raspravi također ostali kod svih navoda iz odgovora na zahtjev i naglasili da pitanje izbora Tajnika Skupštine ne spada u vitalni nacionalni interes, jer se izbor i imenovanje Tajnika vrši sukladno Zakonu o državnim službenicima i namještenicima u tijelima državne službe Kantona 10 koji je objavljen u „Narodnim novinama Kantona 10“, broj: 1/14  (u daljnjem tekstu: Zakon o državnim službenicima i namještenicima).

 

7. Relevantno pravo

 

  1. A. Ustav Federacije Bosne i Hercegovine

 

Amandman XXXVII

         Definicija vitalnog interesa


            „Vitalni nacionalni interesi konstitutivnih naroda su definirani na sljedeći način:
            - ostvarivanje prava konstitutivnih naroda da budu adekvatno zastupljeni u zakonodavnim, izvršnim i pravosudnim organima vlasti;
            - identitet jednog konstitutivnog naroda;
            - ustavni amandmani;
            - organizacija organa javne vlasti;
            - jednaka prava konstitutivnih naroda u procesu donošenja odluka;
            - obrazovanje, vjeroispovijest, jezik, njegovanje kulture, tradicije i kulturno naslijeđe;
            - teritorijalna organizacija;
            - sustav javnog informiranja
            i druga pitanja koja bi se tretirala kao pitanja od vitalnog nacionalnog interesa, ukoliko tako smatra 2/3 jednog od klubova izaslanika konstitutivnih naroda u Domu naroda.

            Ovim  amandmanom  iza članka  IV.A.4.17. dodaje  se  naslov pod 5. i novi  članak  17a. Ustava Federacije Bosne i Hercegovine.“

Amandman XXXVIII

           Parlamentarna procedura za zaštitu vitalnih interesa


            „(1) Zakoni ili drugi propisi ili akti koji se podnesu Zastupničkom domu u Federaciji Bosne i Hercegovine, također se usvajaju u Domu naroda Federacije Bosne i Hercegovine.

            (2) U Ustavnom sudu Federacije Bosne i Hercegovine osniva se Vijeće za zaštitu vitalnih interesa, kako bi odlučivalo o pitanjima vitalnog interesa, prema proceduri sukladno s ovim ustavom. Ovo vijeće razmatra sva pitanja koja su od vitalnog interesa.

            (3) Vijeće za zaštitu vitalnog interesa sastoji se od sedam članova, dva iz svakog konstitutivnog naroda, i jedan član iz reda ostalih. Suce bira Zastupnički dom i Dom naroda.

            Ovim amandmanom iza novog članka IV.A.5.17a. dodaje se novi naslov pod 6. i novi članak 17b“.

 

 

Amandman LXXX

Iza članka V.2.7. dodaje se novi naslov i članci V.2.7a) i b) koji glase:


Mehanizam zaštite vitalnog nacionalnog interesa

Članak V.2.7a


            1) Lista vitalnih nacionalnih interesa koji se štite u kantonima istovjetna je listi  sadržanoj u članku IV.5.17a ovog Ustava. Klubovi iz članka IV.5.17a ovog Ustava su u kantonima klubovi izaslanika formirani sukladno  članku V.2.7. stavak 2. ovog Ustava.

            2) Ako više od jednog predsjedatelja ili zamjenika predsjedatelja zakonodavnog tijela kantona tvrde da neki zakon spada u listu vitalnih interesa  utvrđenih u članku IV.5.17a ovog Ustava za usvajanje takvog zakona potrebna je većina glasova unutar svakog od klubova konstitutivnih naroda zastupljenih u datoj skupštini kantona.

            3) Predsjedatelj i zamjenici predsjedatelja zakonodavnog tijela kantona dužni su da u roku od sedam dana odluče da li neki od zakona, propisa ili akata potpada pod listu iz stavka 2. ovog članka. 

            4) Ako samo jedan predsjedatelja ili zamjenik predsjedatelja tvrdi da zakon, propis ili akt potpada pod listu vitalnih interesa, dvotrećinska većina odgovarajućeg kluba jednog od konstitutivnih naroda datog zakonodavnog tijela može proglasiti da je riječ o pitanju s liste vitalnih nacionalnih interesa.”


Članak V.2.7b


            „(1) U slučaju da dvotrećinska većina jednog od klubova konstitutivnih naroda u skupštini kantona odluči da se neki zakon, propis ili akt odnosi na vitalni nacionalni interes, za usvajanje takvog zakona, propisa ili akta potrebna je većina glasova unutar svakog kluba konstitutivnih naroda zastupljenih u zakonodavnom tijelu kantona.

            (2) Ako se većina iz stavka 1. ovog članka ne može postići, pitanje se prosljeđuje Ustavnom sudu Federacije Bosne i Hercegovine koji donosi konačnu odluku o tome da li se dati zakon, propis ili akt odnosi na vitalni interes konstitutivnog naroda.

            (3) Ustavni sud Federacije, u slučaju iz ovog članka, postupa na način predviđen u članku IV.6.18.a ovog Ustava. 

            (4) Ako Sud odluči da se radi o vitalnom interesu, zakon, propis ili akt smatra se neusvojenim te se dokument vraća predlagatelju koji treba pokrenuti novu proceduru.  U tom slučaju predlagatelj ne može podnijeti isti tekst zakona, propisa ili akta.

            (5) U slučaju da Ustavni sud odluči da se ne radi o vitalnom interesu zakon, propis ili akt smatra se usvojenim/usvaja se prostom većinom glasova.”

 

 

 

B. Zakon o postupku pred Ustavnim sudom Federacije Bosne i Hercegovine 
      
(„Službene novine Federacije BiH“, br.: 6/95 i 37/03)

 

Članak 42b.

 

            „Postupak odlučivanja vitalnih interesa jednog od konstitutivnih naroda zastupljenih u skupštini kantona sukladno s Amandmanom LXXX na Ustav pokreće se na temelju obavijesti ili zahtjeva predsjedatelja ili zamjenika predsjedatelja zakonodavnog tijela kantona da nije postignuta suglasnost većinom glasova unutar svakog kluba konstitutivnih naroda zastupljenih u zakonodavnom tijelu kantona.

            U slučaju iz stavka 1. ovog članka Vijeće postupa na način predviđen Amandmanom XL na Ustav“.

 

Članak 43.

 

            Obavijest odnosno zahtjev za utvrđivanje postojanja vitalnih interesa konstitutivnog naroda treba da sadrži odluku, odnosno pitanje koje se odnosi na vitalni interes konstitutivnog naroda, okolnosti i činjenice  na kojima se zasniva zahtjev za utvrđivanje postojanja vitalnih interesa, druge podatke i priloge od značaja za utvrđivanje vitalnih interesa.

 

C. Poslovnik Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine

(„Službene novine Federacije BiH“, br.: 40/10 i 18/16)

 

Članak 49.

Odlučivanje o vitalnim interesima konstitutivnih naroda

 

            „Vijeće za zaštitu vitalnih interesa Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vijeće) odlučit će o prihvatljivosti u roku od sedam dana od dana prijema obavještenja, odnosno zahtjeva, ako su ispunjene procesne pretpostavke za odlučivanje o postojanju vitalnog nacionalnog interesa konstitutivnog naroda utvrđene u članku IV.A .4. 18. a. odnosno Amandmanu XL na Ustav, a posebice da li je zahtjev podnijela ovlaštena osoba, da li je zahtjev podržala dvotrećinska većina odgovarajućeg kluba konstitutivnog naroda, da li je obavljen Ustavom predviđeni postupak usuglašavanja između klubova konstitutivnih naroda, odnosno između Doma naroda i Zastupničkog doma Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine, odnosno da li su ispunjene i druge procesne pretpostavke za odlučivanje.

 

Ukoliko Vijeće odluči da zahtjev nije prihvatljiv, rješenje će dostaviti podnositelju obavijesti, odnosno zahtjeva.

Kad Vijeće odluči da je zahtjev prihvatljiv, to će utvrditi rješenjem koje se ulaže u spis.

 

Vijeće može zatražiti od podnositelja da dopuni ili potpunije obrazloži zahtjev ili da dokumentira činjenice koje Vijeće smatra relevantnim za odlučivanje.

 

Prihvatljivi zahtjev se dostavlja na odgovor drugom klubu ili klubovima konstitutivnih naroda.

 

Dopune i odgovori iz st. 4. i 5. ovog članka dostavljaju se Vijeću u roku od osam dana. Vijeće će nastaviti postupak i u slučaju da ne dobije tražene dopune ili odgovore.

 

Vijeće, po pravilu, zakazuje javnu raspravu koja se ostvaruje sukladno sa Zakonom i ovim poslovnikom.

 

Odluku o meritumu Vijeće donosi u roku od trideset dana od dana prijema obavijesti, odnosno zahtjeva.

 

Odluka se objavljuje u "Službenim novinama Federacije BiH" i u službenom glasilu kantona iz kojeg je upućena obavijest, odnosno zahtjev.

 

            Odredbe ovog poslovnika o pravno-tehničkoj obradi odluka Suda shodno se primjenjuju i na rješenja i odluke Vijeća“.

 

D)  Zakon o državnim službenicima i namještenicima u tijelima državne službe u Kantonu 10

      („Narodne novine Kantona 10“, broj: 1/14)

 

Članak 34.

Javno oglašavanje

 

  1. 1. Ukoliko se upražnjeno radno mjesto u tijelu državne službe ne popuni internim oglasom, radno mjesto se popunjava putem javnog natječaja.
  2. 2. Javni natječaj priprema Agencija i objavljuje se u jednom dnevnom tisku koji se distribuira na širem teritoriju Bosne i Hercegovine, web stranici Vlade kantona, odnosno tijela državne službe koje se popunjava i na službenoj Internet stranici Agencije.
  3. 3. Tekst javnog natječaja sadrži:

a) naziv upražnjenog radnog mjesta i broj izvršitelja,

b) opće uvjete iz članka 35. ovog Zakona

c) posebne uvjete utvrđene pravilnikom o unutarnjem ustrojstvu,

d) popis potrebnih dokumenata, rok i mjesto njihovog podnošenja

e) opis poslova upražnjenog radnog mjesta koji se objavljuje samo na web stranici Vlade kantona i na Internet stranici Agencije

4. Prijava na javni natječaj podnosi se u roku od 8 (osam) dana od dana objave na web  stranici Agencije.

5. Troškove objavljivanja i poništavanja javnog natječaja snosi tijelo državne službe za čije se potrebe provodi natječaj.

6. Zahtjev za poništenje javnog natječaja, odnosno internog oglasa može se podnijeti najkasnije do isteka roka za podnošenje prijava na javni natječaj, odnosno oglas u slučaju ako u međuvremenu dođe do ukidanja oglašenog radnog mjesta ili je pokrenuta aktivnost na unutarnjem preustroju ili ukidanju tijela državne službe.

 

E) Poslovnik Skupštine Kantona 10

     („Narodne novine Kantona 10“, br.: 8/03, 14/03, 1/04, 6/05, 11/06 i 5/08)

 

Članak 24.

 

(1)     Stalna radna tijela imaju obvezu razmatrati pitanja iz svoje nadležnosti koja su na dnevnom redu  narednog zasjedanja Skupštine i o tome podnose izvješće na skupštinskom zasjedanju.

(2)     Stalna radna tijela razmatraju pitanja iz svoje nadležnosti po nalogu Skupštine ili po vlastitoj inicijativi

(3)     Stalna radna tijela vode zapisnik o svojim sastancima

(4)     Stalna radna tijela redovito izvješćuju Skupštinu o svom radu

 

Članak 30.

 

(1)   Stalna radna tijela rade u sjednicama

(2)   Sjednice stalnih radnih tijela saziva i njima rukovodi predsjedatelj tijela, prema odredbama ovog Poslovnika i poslovnika radnih tijela.

(3)   U slučaju spriječenosti predsjedatelja radnog tijela ili njegovog odbijanja da sazove sjednicu, sjednicu tijela može sazvati predsjedatelj Skupštine, zamjenik predsjedatelja Skupštine ili 1/3 članova radnog tijela.

(4)   Na sjednicama se vodi  zapisnik koji čini sastavni dio skupštinske arhive.

 

Članak 31.

 

(1)  Stalna radna tijela Skupštine su:

a)   Povjerenstvo/Komisija za izbor i imenovanje

 

Članak 33.

 

(1)   Povjerenstvo/Komisija za izbor i imenovanja:

a)   razmatra pitanja vezana za izbor, imenovanja, potvrđivanja i razrješenja u nadležnosti Skupštine;

b)   priprema prijedloge, obrazloženja i potrebnu dokumentaciju za izbor, imenovanje, potvrđivanje ili razrješenje svih osoba nositelja funkcija za čiji je izbor, imenovanje, potvrđivanje i razrješenje nadležne Skupštine;

c)   prati primjenu propisanih procedura kod izbora, imenovanja, potvrđivanja i razrješenja u nadležnosti Skupštine;

d)   vodi proces unutar skupštinskih dogovora vezanih za izbor, imenovanje, potvrđivanje ili razrješenje nositelja funkcija u nadležnosti Skupštine; i

e)   jednom godišnje podnosi Skupštini sumarno izvješće o radu Povjerenstva.

 

Članak 224.

 

            (1) Skupština ima tajnika;

            (2) Tajnika imenuje Skupština na prijedlog Povjerenstva za izbor i imenovanje,

            (3) Tajnik skupštine rukovodi radom Stručne službe Skupštine, odgovoran je za osiguranje uvjeta za rad Skupštine, Kolegija i radnih tijela Skupštine, sudjeluje u njihovu radu, brine se o realizaciji poslova i zadataka u svezi sa sjednicama;

            (4) Tajnik Skupštine priprema prijedlog za osiguranje sredstava za rad Skupštine i nalogodavac je za materijalno i financijsko poslovanje  Stručne službe Skupštine;

            (5) Sudjeluje u pripremi rješenja o materijalnim pravima zastupnika i članova radnih tijela Skupštine za administrativno-pravno povjerenstvo;

            (6) Tajnik Skupštine obavlja i druge poslove utvrđene ovim Poslovnikom, odnosno poslove koje mu povjeri Skupština ili predsjedatelj Skupštine.

 

 8.   Činjenično stanje i stav Vijeća

 

            Nakon Ustavom provedenog postupka koji se odnosi na utvrđivanje postojanja, odnosno povrede vitalnog nacionalnog interesa i izvršenog uvida u dostavljenu obavijest za pokretanje tog postupka,  obrazloženja i odgovora klubova konstitutivnih naroda u Skupštini Kantona 10,  kao i drugih dokaza i priloga u spisu koji su od utjecaja za odlučenje, Vijeće je donijelo Odluku kao u izreci iz sljedećih razloga:

 

            Analizom naprijed navedenoga Vijeće je, na sjednici održanoj dana 11.01.2017. godine utvrdilo da je mehanizam zaštite vitalnog nacionalnog interesa pokrenut od strane Kluba bošnjačkih i Kluba srpskih zastupnika u Skupštini Kantona 10 u postupku usvajanja Prijedloga Odluke na 17. sjednici Skupštine Kantona 10 održanoj 01.12.2016. godine, te da je provedena procedura izjašnjavanja po klubovima naroda, pri čemu nije postignuta potrebna većina. Predsjedatelj Skupštine ovog kantona dostavio je Vijeću obavijest o zahtjevima navedenih klubova za pokretanje postupka zaštite vitalnog nacionalnog interesa sukladno ustavnim određenjima i  članku 42.b. Zakona o postupku pred Ustavnim sudom Federacije Bosne i Hercegovine. Na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja Vijeće je donijelo Rješenje broj: U-30/16 od 11.01.2017. godine kojim je utvrđeno, da su zahtjevi Kluba bošnjačkih zastupnika i Kluba srpskih zastupnika u Skupštini Kantona 10 za utvrđivanje vitalnog nacionalnog interesa konstitutivnog bošnjačkog i srpskog naroda u postupku predlaganja na Dnevni red 17. sjednice Skupštine Kantona 10 Prijedloga Odluke, prihvatljivi za odlučivanje, iz razloga što su ispunjene sve procesne pretpostavke.

 

            Na javnoj raspravi održanoj dana 01.02.2017. godine, opunomoćenici Kluba bošnjačkih i Kluba srpskih zastupnika u cijelosti su ostali kod navoda iz zahtjeva i posebice naglasili da je vitalni nacionalni interes bošnjačkog i srpskog naroda povrijeđen iz razloga što su u postupku imenovanja Tajnika Skupštine Kantona 10 prekršene poslovničke procedure koje se odnose na  proceduru izbora i to na način, da im nije bilo omogućeno da na jednakopravan način odlučuju sa hrvatskim narodom kako je to propisano Poslovnikom. Procedura predlaganja, izbora i potvrđivanja odnosi se na rad stalnih radnih tijela Skupštine, a u konkretnom slučaju Povjerenstva za izbor i imenovanje. Također su istakli, da im nije bitno koje je nacionalnosti osoba koja treba da se predloži, ali je bitno, da jednakopravno odlučuju u svim procedurama kod donošenja odluka bez obzira na ishod glasovanja, dok su predstavnici Kluba hrvatskih zastupnika naglasili, da pitanje izbora Tajnika Skupštine ne spada u pitanja vitalnog nacionalnog interesa i da je kompletna procedura popune ovog radnog mjesta, izvršena sukladno Zakonu o državnim službenicima i namještenicima. 

 

            Uvidom  u sva naprijed  spomenuta akta kao i navode predstavnika  Kluba bošnjačkih i Kluba srpskih zastupnika iznesene na javnoj raspravi, utvrđeno je da je Skupština kantona 10 na temelju ustavnih određenja na sjednici održanoj 24.7.2003. godine donijela Poslovnik Skupštine Kantona 10 koji je objavljen u „Narodnim novinama Kantona 10“, br. : 8/03, 14/03, 1/4, 6/05, 11/06 i 5/08  (u daljnjem tekstu: Poslovnik) kojim se uređuje način rada Skupštine, dužnosti i prava zastupnika, izbori i imenovanja  kao i druga pitanja koja su od značaja za rad. Tako je Poslovnikom propisano, da se u Skupštini osnivaju tri kluba konstitutivnih naroda (Klub hrvatskih zastupnika, Klub bošnjačkih zastupnika i Klub srpskih zastupnika), te da se u svrhu unaprjeđenja učinkovitosti rada Skupštine osnivaju stalna i povremena tijela. Prema istom Poslovniku stalno radno tijelo je i Povjerenstvo za izbor i imenovanje koje je prema članku 33. nadležno da razmatra pitanja vezana za izbor, imenovanja, potvrđivanja i razrješenja koja su u nadležnosti Skupštine Kantona 10. Način rada Povjerenstva  također je propisan Poslovnikom i to na način da stalna radna tijela saziva i njima rukovodi predsjedatelj i da o svom radu vode zapisnike. Nesporno je da su članovi Povjerenstva pripadnici sva tri konstitutivna naroda u Kantonu 10.

 

U proceduri koja je provedena, inicijativu za popunu upražnjenog radnog mjesta Tajnika Skupštine pokrenuo je Predsjednik Povjerenstva samoinicijativno, bez članova Povjerenstva, gdje se pored hrvatskog nalaze i predstavnici srpskih i bošnjačkih zastupnika. Samostalno pokretanje inicijative za popunu upražnjenog radnog mjesta Tajnika samo po sebi, u konkretnom slučaju, a imajući u vidu nespornu činjenicu dvoipogodišnje  nepopunjenosti te važne funkcije za rad Skupštine, ne bi, bez drugih utvrđenih elemenata, predstavljalo povredu vitalnih nacionalnih interesa bez obzira na imperativ, da se poslovnik jednog parlamentarnog tijela, kao što je Skupština Kantona 10, ima i mora ispoštovati u cijelosti. Naime, u više navrata je u odlukama Ustavnog suda Federacije, a  relevantno i za stav Vijeća, naglašen poseban odnos poslovnika sa Ustavom i značaj tog akta koji razrađuje ustavne norme o vršenju  vlasti. 

 

Nadalje, prijedlog za  uvrštavanje na Dnevni red 17. sjednice Skupštine Prijedloga Odluke o imenovanju Tajnika Skupštine Kantona 10 pokrenut je suprotno odredbama Poslovnika.  Naime, odredbom članka 224. Poslovnika propisano je da Tajnika imenuje Skupština na prijedlog Povjerenstva za izbor i imenovanje. Nesporno je, da ne postoji nedvosmislen i jasan prijedlog nadležnog povjerenstva koji bi omogućio da se dalje, sukladno sa Poslovnikom, Skupština Kantona 10 izjasni i imenuje konkretno predloženu osobu na to radno mjesto. Kompletan tok postupka je u ovom slučaju, a što nije demantirao Klub hrvatskih zastupnika, protekao na način da se nadležno povjerenstvo u proceduri izbora Tajnika sastalo jedanput i to prijedlogom i zaključkom da se izborna procedura poništi. Sljedeći akt je Zaključak Povjerenstva broj: 01-03/2-49-12.5/16 od 16.11.2016. godine upućen u odnosu na Mišljenje zakonodavno-pravnog povjerenstva o postupku izbora, koji je, očigledno pogrešno interpretiran i suprotno jasnoj poslovničkoj odredbi tretiran kao stav Povjerenstva da se izabere konkretna osoba za Tajnika, iako takav prijedlog, kao obvezan sastavni dio procedure izbora Tajnika nije dostavljen Skupštini Kantona 10. 

 

Nesporna je činjenica da je Skupština Kantona 10 sastavljena od legitimno i legalno izabranih predstavnika konstitutivnih naroda, a da u sastavu participira ukupno pet predstavnika iz dva konstitutivna naroda koji su i pokrenuli proceduru zaštite vitalnih interesa naspram 20 poslanika iz reda, u konkretnom Kantonu većinskog hrvatskog konstitutivnog naroda. Stoga je, po mišljenu Vijeća, multietnička struktura radnih tijela, pa i konkretnog Povjerenstva, te poslovnikom propisana uloga u procesu izbora i predlaganja kandidata za funkciju tajnika dodatni, dopunski mehanizam koji štiti mogućnost brojčano manjih, ali svakako konstitutivnih naroda da jednakopravno utječu na izbor i imenovanje Tajnika, uz, naravno samo skupštinsko odlučivanje. Stoga se, po mišljenju Vijeća, u konkretnom slučaju nepostupanjem ili izbjegavanjem postupanja po striktnim imperativnim poslovničkim odredbama opravdano potvrđuje tvrdnja podnositelja zahtjeva da im se otežava, gotovo onemogućava jednakopravnost u procesu donošenja važnih odluka u postupku rada u Skupštini Kantona 10. Po ocjeni Vijeća, konkretno postupanje ima utjecaja na jednakopravnost u odlučivanju svih konstitutivnih naroda u procesu donošenja odluka, jer je izostavljen jedno važno, Poslovnikom uspostavljeno načelo rada kroz konkretno Povjerenstvo, bez obzira na mogućnost svih poslanika da glasuju na sjednici Skupštine Kantona 10.

 

            U provedenoj proceduri istaknuto je da je Skupština Kantona 10 donijela Zakon o državnim službenicima i namještenicima i istim zakonom regulirala postupak zasnivanja radnog odnosa rukovodećih i drugih državnih službenika, te da je konkretno postupljeno sukladno s tim zakonom, što je potvrđeno od strane Agencije za državnu službu Federacije Bosne i Hercegovine,  Odbora državne službe za žalbe Federacije Bosne i Hercegovine i Ombudsmana Bosne i Hercegovine. S obzirom na navedeno, Vijeće nije smatralo da je relevantno i nužno da analizira pitanje zakonitosti natječajne procedure koje je analizirano od strane spomenutih organa. U konkretnom slučaju, u fokusu ispitivanja Vijeća jeste pitanje uvažavanja poslovničke procedure koja je nesporno prekršena i njenog utjecaja na jednakopravnost u odlučivanju svih predstavnika konstitutivnih naroda u Skupštini Kantona 10. Kao što se može vidjeti na temelju akata spomenutih organa procedura je provedena sukladno sa zakonom, ali  isti organi nisu, niti su bili u mogućnosti ispitivati kompletan postupak u samoj Skupštini Kantona 10, to jest, da li je isti proveden na način kao što je to propisano Poslovnikom. Za odlučenje od strane Vijeća bilo je bitno, da li su u početnoj fazi  donošenja Odluke o raspisivanju natječaja, kao i u fazi donošenja Odluke za stavljanje na Dnevni red 17. sjednice Skupštine Kantona 10 za imenovanje Tajnika, kao i sam Prijedlog Odluke o izboru i imenovanju bila isključena dva konstitutivna naroda, odnosno umanjena njihova mogućnost učešća putem nadležnog Povjerenstva, i na taj način dovedeno u pitanje ravnopravno odlučivanje sva tri naroda u ovoj proceduri. 

 

Vijeće je pritom analiziralo akt Povjerenstva za izbor i imenovanja i to Zaključak broj: 01-03/2-49-12 točka 5/16 od 16.11.2016. godine gdje se predlaže Skupštini zauzimanje stava o Obavijesti Agencije za državnu službu Federacije, kojom Agencija obavještava Povjerenstvo da se nisu stekli uvjeti da se poništi natječaj za poziciju Tajnika Skupštine, te da se predlaže Skupštini donošenje Odluke kojom bi se okončala procedura imenovanja Tajnika Skupštine. Poslije donošenja ovog zaključka nije uslijedila bilo kakva rasprava odnosno donošenje odluke od strane Povjerenstva za predlaganje Odluke o imenovanju Tajnika Skupštine. Iz tih razloga Vijeće smatra da je zbog procedure provedene suprotno Poslovniku odnosno ne uključivanje srpskih i bošnjačkih zastupnika u Skupštini zajedno sa hrvatskim, povrijeđen vitalni nacionalni interes srpskog i bošnjačkog naroda.

 

            Imajući u vidu navedeno Vijeće je donijelo Odluku kao u izreci.

 

Ovu presudu Vijeće za zaštitu vitalnih interesa donijelo je u sastavu: Aleksandra Martinović, predsjednica Vijeća, Mirjana Čučković, prof.dr. Edin Muminović, dr.sc. Kata Senjak i Mladen Srdić, članovi Vijeća.

 

 

 

Predsjednica

Vijeća za zaštitu vitalnih interesa

Ustavnog suda Federacije

Bosne i Hercegovine 

Aleksandra Martinović, v. r.